Doorzoek de bibliotheek
Sprekende harten, strijdende zwaarden : Moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren
Van Lommel, Katelijne ID 000194
- Uitgever
- Pelckmans
- Jaar
- 2021
- Editie
- 1
- Collatie
- Paperback - 260 p.
- ISBN
- 9789463372855
- Land / Taal
- Nederlands
- Genre
- Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness
Wie met kinderen en jongeren werkt, weet het: we worden steeds meer uitgedaagd, uitgetest, uitgeput. En toch blijven we vaak op dezelfde manier met gedrag omgaan. Wat als we ons verdiepen in het feit dat moeilijk gedrag communicatie is? Een verborgen hulpvraag die het kind of de jongere op dat moment op geen andere manier kan stellen. Wie het verhaal achter moeilijk gedrag kent, heeft toegang tot oplossingen.
Wat als we kinderen en jongeren die conflicten opzoeken, verbaal of fysiek agressief zijn, anders benaderen? Het zwaartepunt van bestraffende naar ondersteunende systemen verleggen? Dan slagen we erin het welbevinden van kinderen, jongeren én zij die voor hen zorgen te verhogen. Wat als we het misverstand ophelderen dat een verfijnde aanpak zomaar alles toelaat? Concreet uitwerken hoe we kiezen voor zowel begrenzing als inleving? Voor sturing alsook afstemming? Zodat elk kind, elke jongere zich graag gezien voelt.
Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktische handleiding om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze scholen, opvoedingscontexten en opleidingen te verwezenlijken.
Wat als we kinderen en jongeren die conflicten opzoeken, verbaal of fysiek agressief zijn, anders benaderen? Het zwaartepunt van bestraffende naar ondersteunende systemen verleggen? Dan slagen we erin het welbevinden van kinderen, jongeren én zij die voor hen zorgen te verhogen. Wat als we het misverstand ophelderen dat een verfijnde aanpak zomaar alles toelaat? Concreet uitwerken hoe we kiezen voor zowel begrenzing als inleving? Voor sturing alsook afstemming? Zodat elk kind, elke jongere zich graag gezien voelt.
Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktische handleiding om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze scholen, opvoedingscontexten en opleidingen te verwezenlijken.